Sajtótájékoztató keretében mutatta be a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. a szolnoki vasúti járműgyártás első két IC+ kocsiját, az egyik prototípust 90 százalékos, a másikat 60 százalékos készültségi állapotában. Az ünnepélyes eseményt Fónagy János államtitkár nyitotta meg.
A készre szerelés után az üzembe helyezés és a típusvizsgálatok következnek, így várhatóan az idei év végén találkozhatnak először az utasok a korszerű járművekkel. Az IC+ kocsik nemcsak a komfortos utazást szolgálják, hanem a hazai gyártásnak köszönhetően új munkahelyeket is teremtett a cég, amelyeknek a száma tovább nőhet, ha elindulhat a járművek sorozatgyártása.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára beszédében kiemelte: ”A mai nap kitűnő példája annak, hogy egy egyébként tradicionális magyar vállalat, mint a 170 éves magyar vasút olyan telephelyen, amely már több mint 100 éve működik, tud újat nyújtani, tud újat mutatni, és megtalálja azokat a lehetőségeket, amivel a XXI. századnak megfelelő igényeket is ki tudja elégíteni.”
A szolnoki gyár mind a kapacitás, mind a méret és a munkavállalók száma alapján az ország legjelentősebb gépgyártó üzeme – hangzott el a sajtótájékoztatón. Megvalósulni látszik az állam azon célja, hogy stabilizálja a vasút működését. Tavaly tavasszal megszavazták az egységes közösségi közlekedésről szóló törvényt, mely szerint az egyéni és a közösségi közlekedés között valódi verseny alakulna ki, s ez utóbbinál is a kötött pályás közlekedés élvezne elsőbbséget.
Ungvári Csaba, a vasúttársaság vezérigazgatója elmondta: az új kocsik légkondicionáltak, a hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozókkal ellátottak; GPS-vezérelt, fedélzeti és audiovizuális utastájékoztató-rendszerrel rendelkeznek; wifi biztosítja az ingyenes internetezés lehetőségét; belső videó-felügyeleti rendszer működik rajta. A kocsik 200 km/h-s legnagyobb megengedett sebességét a Németországba közlekedő vonatokban lehet majd kihasználni. A sorozatgyártás megvalósulása esetén a MÁV-GÉPÉSZET Zrt-nél (vagy a MÁV-csoportnál) lehetőség nyílhat közel kétszáz új munkahely megteremtésére, ami a fogyatékossággal élők részére is elérhető. Ezen felül a hazai járműipari beszállítóknál további 200-250 fős munkahelybővítéssel is számolhatunk.”
A sajtótájékoztatón részt vett Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere, aki hangsúlyozta: „városunk tradicionális cége a MÁV-GÉPÉSZET, amely a szolnoki ipari fellendülés egyik zászlóshajója volt már az 1800-as évek második felétől. Generációk nőttek fel vasútgépészeti szakemberként, így kiemelten fontos számunkra, hogy a mai napig erre a kiváló adottságra, a szolnoki vasutas családokban rejlő szakértelemre alapozva egy kiválóan működő céggé vált az egykori Járműjavító. Ma egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja, s kifejezetten örülök annak, hogy a szolnoki szakemberek egy új, modern vasúti kocsit gyártottak. Ez a szolnoki és a magyar ipar egyik ékessége lehet, bízom benne, hogy hamarosan beindulhat a sorozatgyártás, ami tovább erősíti a céget, s ezen keresztül az egész ágazatot.”
Mind a két jármű fényezett állapotban az összeszerelés fázisában tart, az elsőben az utastér csaknem kész: a padló, a válaszfalak, a poggyásztartók, a műanyag burkolati elemek, a légcsatornák, az ülések, asztalok, bőröndtartók beépítése megtörtént. A munkálatok a mellékhelyiségek kialakításával, a kézifék és kapcsolószekrények beépítésével, illetve az alváz alatti szerelvényezéssel folytatódnak. A tervek szerint egy hónapon belül kerül fogóvázra a jármű, majd a feljáróajtók és a klímaberendezés üzembe helyezése következik. A típusvizsgálatok a nyáron indulnak, így várhatóan már az idei év végén találkozhatnak az utasok a korszerű IC+ kocsikkal.