Mármint a szennyvízcsatorna. Két hete elkezdődtek azok a munkák, amelynek a végén Tiszapüspökiből a szolnoki Gábor Áron térig ér majd a cső vége. A tervek szerint majd erre köthető rá a Holt-Tisza két partján épült számtalan nyaralóban keletkező szennyvíz, ami most még telkenként kerül egy-egy derítőbe, amit azután elszállít a „szippantós” kocsi. Ez fontos téma volt a lakossági fórumon, amire a vízparton megépült idősotthonban került sor. Abban az idősotthonban, amit egy nem éppen makulátlan vállalkozó épített és aminek üzemeltetését Szolnok városa átvette. (A vállalkozó ellen nyomozás folyik.)
De nem kevesen emlegették az utak rossz állapotát, azt, hogy a szemétszállító méretes teherautók az esős időben fölázott földutakba krátereket vájnak. Mások, leginkább a négyes út túlsó felén élők a buszjáratok ritkaságát rótták föl. A part közvetlen közelében élők magáért a holtágért is aggódnak, hiszen némely szakaszokon a rézsűk megcsúsztak, veszélyessé váltak. A szennyvízcsatorna mihamarabbi megépítése és a következő ütemben a nyaralók rácsatlakozása megszüntetné annak a lehetőségét, hogy az emésztőgödrök, derítők tartalma beszivárogjon az élő vízbe. Sürgették a meder kotrását is. A négyes út közelében lévő házak tulajdonosai a zajvédő fal elmaradását rótták föl nagy vehemenciával.
Szalay polgármester segítségül kérte szakemberek közreműködését is ezen a fórumon. A vízművek szakembere megerősítette, hogy a szennyvíz elhelyezés, ha nem is rövid időn belül, de megoldódik az új gerincvezeték építésével. Az utak állapotának javítását a nehéz pénzügyi helyzet nem segíti, az üdülőterületi besorolás pedig uniós pályázatokat nem tesz lehetővé. A zajvédő fal a körforgalom kialakításának költségvetésében szerepelt, de az nem, hogy tekintélyes területen a tervezettnél többet kellett költeni a talaj megerősítésére: a falra már nem maradt pénz. Ezzel számol a város, de a fontossági sorrendben a közlekedési biztonság előrébb való volt. A régi négyes és az elkerülő út találkozása közel és távol a legtöbb baleset helyszíneként veszélyes terület volt, a körforgalom – jó értelemben – drámaian csökkentette a járművek ütközésének számát. A volán szakembere túl nagy változásokat nem ígért, de azt igen, hogy átnézik a menetrendet, és amin lehet, a kertvárosiak és a holtág környékén élők igényei szerint alakítanak azon. A holtág kotrására egyelőre nincs és hamarosan nem is lesz pénz (óvatos becslés szerint tizenkét milliárd forint!), de a part megerősítésére elnyert négyszázmillió forint a legfontosabbak elvégzésére elegendő lesz - mondta a holtág sorsáért felelősséget érzők létrehozta alapítvány elnöke.
- Nyilván jobb lett volna mindenkinek a szíve szerinti válaszokat adni – mondta Szalay Ferenc polgármester a hosszúra nyúlt beszélgetés után. – Viszont jó, ha megértik a kertvárosiak is: ők is a város része, ahogy az üdülők is. Haladunk, ahogy a lehetőségek engedik, fontossági sorrendet állítottunk föl, mi a sürgősebb és arra fordítjuk az erőket. Az idei költségvetésünkkel, amiben nagy segítség az, hogy az állam átvállalta kényszerű adósságaink több, mint kétharmadát, tartani tudjuk az ellátás tavalyi színvonalát. Most látni csak igazán, hogy hol tarthatnánk, ha az előző kormányok nem tömik tele az önkormányzatokat feladattal, persze a szükséges pénz nélkül. Muszáj volt hitelhez nyúlni és a törlesztés… szinte megoldhatatlan volt. Most javult a helyzet. És remélem bevételeink is nőnek, hiszen a Stadler, az Eagle Ottawa bővíti a termelést, ez több száz új munkahelyet jelent majd. A citromsavgyár nagyjából másfél év múlva termel majd, ez óriási mennyiségű kukoricát igényel, az meg a mezőgazdaságot lendíti föl. Ez több, mint remény, ez már a valóság. Nem állunk meg, nem is állhatunk. Megyünk előre. Fontos, hogy még élhetőbb város legyen az otthonunk. (iszolnok.hu)