Szolnoki helyzetkép
I. Gazdálkodás (költségvetés, kormányzati elvonás, adók):
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2025. évi költségvetése 39 milliárd forint összegű bevételi és kiadási előirányzatot foglal magában, ebből tud gazdálkodni a város. 2025.szeptember 30-ig 32 milliárd forint bevétel és 26 milliárd forint kiadás teljesült.
A város rendelkezik egy 2 mrd Ft összegű OTP folyószámla hitelkerettel is.
A kormány által bevezetett pénzügyi sarc a „Szolidaritási hozzájárulás”: A Szolidaritási Hozzájárulás a város adóerőképessége alapján kerül kiszámításra. 2025-ben 2,5 mrd Ft-ot kell fizetnie a városnak. Ebben az évben tehát 2,5 milliárd, jövő évben pedig 2,7 milliárd forint Szolnokot illető bevételt vesz el tőlünk a kormányzat.
A Területfejlesztési Alapba való befizetés (Versenyképes Járások Program): 2024-hez képest 820 millió Ft-tal több iparűzési adó folyt be. Többek között ez képezi a TFA számítás alapját. 2025-ben ezért 619 millió Ft-ot kell befizetni az Alapba. Ezzel szemben Szolnok a Kormány döntés alapján csak mintegy 340 millió Ft-ot kap a versenyképes járások programban, melyek elsősorban energetikai fejlesztések másodsorba úthálózat fejlesztésre fordítódik.
A Volán felé 2025-ben kifizetünk 997 millió Ft-ot és még fizetnünk kell 1,3 mrd Ft-ot. Ehhez jön még hozzá a 400 millió Ft kamat, melyet a bíróság megítélt a Volán számára, de a 2025-ös költségvetésbe a bírósági határozat ellenére nem lett betervezve.
Az Önkormányzat a Hivatal, az intézményei, a társulásai és a gazdasági társaságai útján látja el a hatáskörébe rendelt és az önként vállalt feladatokat.
Az állam közel 8 milliárd forint támogatással járul hozzá a kötelező feladatok ellátásához.Ilyen feladat például a gyermekétkeztetés, az óvodai nevelés, a bölcsődei gondozás, az egészségügyi alapellátás, a szociális ellátás, a kulturális feladatok tevékenysége.
Az önkormányzati adóbevételek közel 12 milliárd forint bevételt képeznek, a legnagyobb összegű bevételt az iparűzési adóbefizetések jelentik.
Az iparűzési adó közel 9 milliárd forintban, az építményadó 2,5 milliárd forintban, a telekadó 43 millió forintban teljesült.
Építményadóból 2025-ben 2,7 mrd Ft-ot terveztünk. Október elejéig 2,5 mrd Ft teljesült, a befizetés folyamatos. A teljesítés 1-9 hónapra 93%. A IV. negyedév kiemelt feladat az elmaradt bevételek behajtása.
Az összes adóbevételünkre 11,5 mrd Ft-ot terveztünk és 11,7 mrd Ft folyt be.
2025. szeptember 30-án a fennálló hitelállomány 1,7 milliárd forint.
A hajléktalanok ellátása 133 millió forintot jelentett, a rendőrség részére 10 millió forintot rögzít a költségvetés+8 millió forint az emelt létszámú járőrözésre.
A fejlesztésekre fordítandó 4 milliárd forint kiadás magában foglalja a Szolnoki Művésztelep fejlesztését, a Tiszaligeti Fürdő fejlesztését, a Szolnok Intelligens Város Energia Modell (SZIVEM) projektet, a Kaán Károly út külterületi szakaszának felújítását, a Munkácsy úti orvosi rendelő felújítását is.
Az intézmények, társulások, a gazdasági társaságok működtetése várhatóan 11 milliárd forintot igényel a költségvetésből.
Az intézmények és az önkormányzati tulajdonú cégek vezetőinek személyében változás nem történt, változatlanul ugyanazok az emberek vezetik, akik hivatalba lépésem előtt.
A Szolnoki Városfejlesztő Nonprofit Zrt. idei megszűnése több okra vezethető vissza. Legfőbb ok a pénz. Az ilyen típusú önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok főképp projektmenedzsment feladatokra jönnek létre, számos városban sikeresen is működnek. Szolnokon hosszú évek óta veszteségesen működött, az önkormányzat tartotta életben a céget. Erre az évre az önkormányzatnak már akkora összegeket kellett volna tőkeemelésként az SZVF Zrt. részére adni, ami már nem lett volna racionális döntés.
II. Fejlesztések:
Lezártuk a Kaán Károly út külterületi szakaszának felújítását, ami nap mint nap az ott élők és a környéken dolgozók mindennapjait könnyíti meg.
A környezeti és kulturális fejlesztések közül folyamatban van a Szolnoki Művésztelep megújítása, a LIFE HungAIRy levegőminőség-javító program, és a SZIVEM-projekt is hozzájárul ahhoz, hogy városunk energiahatékonyabb és élhetőbb legyen.
Emellett újabb pályázatainkkal nyertünk a város számára támogatást, így részt veszünk a Versenyképes Járások Programban, valamint a DIMOP_PLUSZ kezdeményezésben is, amelyek további fejlődési lehetőségeket nyitnak meg Szolnok számára.
A TOP Plusz felhívásokra 22 projekt megvalósítása érdekében nyújtottunk be támogatási kérelmet, összesen több mint 20 milliárd Forint értékben. Ezek között utak, iskolák, szociális intézmények és kulturális fejlesztések is szerepelnek. Nem csak építkezünk: közel 4 milliárd forintnyi humán projektünk kifejezetten közösségeket erősít – fiatalokat, időseket és családokat támogat.
Szeretném kiemelni a kollégáim munkáját is: hatalmas feladat volt számukra a TOP Plusz pályázatok beadása. Az eredeti határidő december 31. lett volna, végül jóval korábbra, március 31-re módosult ez a határidő – így óriási mennyiségű előkészítő munkát kellett rövid idő alatt elvégezni. Ez igazi csapatmunka volt, és büszke vagyok arra, hogy a város határidőre minden projektet be tudott adni. Minden támogatási kérelem pozitív elbírálásban részesült, jelenleg már a Támogatási szerződések aláírásának folyamatában tartunk.
Persze vannak olyan ügyek, amiket nehéz örökségként kaptunk. Ilyen például a Tiszaligeti fürdő fejlesztése, amit sok lezárásra szoruló eseménysorozat kísér. Most azon dolgozunk, hogy ez átláthatóan, mindenki számára megnyugtatóan fejeződjön be és hamarosan egy megújult, mindenki számára elérhető fürdőkomplexum nyílhasson meg.
Késés fő okai:a projekt megvalósítása során olyan, előre nem látható műszaki problémák jelentkeztek, amelyek a műszaki tartalom módosítását és többletforrás biztosítását tették szükségessé.
Jelenlegi állapot:a fürdő tulajdonképpen elkészült, de a működtetéshez szükséges eszközök beszerzése még folyamatban van. Az erre irányuló közbeszerzési eljárást újra le kell folytatni. Az első eljárás eredménytelen volt, mivel a projektben rendelkezésre álló forrásnál magasabb összegű ajánlatok érkeztek, ezért csökkentett műszaki tartalommal kerül kiírásra az új eljárás.
A közbeszerzés a fürdő üzemeltetéséhez elengedhetetlenül szükséges eszközök beszerzésére irányul, és az eszközök sokfélesége miatt először nyolc, majd az új eljárásban kilenc részre bontva került kiírásra, ami jelentős előkészítési időt igényelt.
A részleges megnyitás nem pénzhiány, hanem a biztonságos üzemeltetéshez szükséges rendszerek (beléptető-, kamera-, informatikai és uszodatechnikai eszközök) hiánya miatt nem volt lehetséges. A beruházás elhúzódását elsősorban a műszaki tartalom módosításai és a többletforrásigények elbírálásának elhúzódása okozta.
Polgármesterként megígértem, hogy tisztázzuk a Szigligeti Színház körüli ügyeket. Az átvilágítás jelenleg is zajlik, és célunk, hogy a város kulturális életének egyik zászlóshajója tiszta és biztonságos alapokon működjön a jövőben.
Az összes TOP Plusz projektet (2025. márciusi beadás volt), DIMOP Plusz és a Versenyképes Járások Program projektjeit is már az új adminisztráció időszaka alatt készítette elő és adta be az önkormányzat és részesült pozitív támogatói döntésben.
III. Köztisztaság, közbiztonság, hajléktalanság kérdés
Egészen elképesztő helyzettel szembesültünk a nyáron.
Szolnokon évek óta probléma a köztisztaság, a város egyes részei érthetetlen módon évek óta elhanyagoltak. Hosszú évek óta kifogásolják a lakosok a belvárosi részek, a vasútállomás és környékének, a zöldfelületeknek az elhanyagoltságát, ápolatlanságát. Sokszor magam is osztom a lakosság elégedetlenségét, indulatát. A város köztisztasága alapvető követelmény, jelentősen befolyásolja a lakosság közérzetét és életkörülményeit. A várost a kifejezetten e célra létrehozott és a közpénzeinkből fenntartott önkormányzati tulajdonú cég takarítja, ezért a jövőben is elvárom és számonkérem a feladatvégzést.
A közbiztonság és a hajléktalanság kérdése össztársadalmi probléma, amelynek a megoldása túlnő egy helyi önkormányzat és egy polgármester anyagi lehetőségein, vagy hatáskörén. A közbiztonság biztosítása állami feladat, a szociális helyzet a társadalom jólétének a függvényében változik, a lecsúszott rétegek megsegítése és szociális háló kialakítása és a szociális ellátó rendszer működtetése elsősorban állami feladat.
Polgármesterként megtettem amit lehetett – szokatlan módon, politikai performansz keretében, kifejezetten rámenősen irányítottam rá a figyelmet arra, hogy Szolnokon a közbiztonság és a hajléktalanság kérdése igényli azt, hogy az állami szervek elvégezzék a feladatukat. Kiállásommal elértem, hogy a rendőrség megerősített szolgálatot biztosítva helyreállította a rendet a városban. E munkájukban a város lehetőségeihez képest segítséget nyújtottunk: a közterületfelügyelet, a polgárőrség megerősített munkarendben dolgozott. Megállapodást kötöttünk a rendőrséggel arra vonatkozóan, hogy havonta 2 millió Ft-tal támogatjuk a működésüket, ennek köszönhetően megnövekedett a járőrök száma.
Most már látható, hogy a közbiztonsági problémákra határozott válasz született, a rendvédelmi szervek jelenléte növekedett. A közterületfelügyelet a rendőrséggel együttműködik, a hajléktalanok közterületi jelenléte csökkent, a hajléktalanok jól kiépített ellátórendszert vehetnek igénybe.
IV. Városüzemeltetés:
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok - különös tekintettel a zöldterület gazdálkodási (gallyazás, kaszálás), vízgazdálkodási, út-híd fenntartási, közterület tisztítási feladatok, szökőkutak üzemeltetése, játszóterek fenntartása, közvilágítási feladatok - hatékonyabb ellátása érdekében 2016. december 22-ei hatállyal megalapította a Szolnoki Városüzemeltetési Kft-t (SZVÜ).
Az Önkormányzat és az SZVÜ 2017. április 1-jével keretszerződést kötött a fenti feladatok ellátására. A keretszerződés az egyes településüzemeltetési feladatokra kizárólagos jogot biztosít az SZVÜ részére. Az SZVÜ a feladatait a város mindenkori költségvetésében a városüzemeltetési szakfeladatokra biztosított források erejéig tudja ellátni.
A Polgármesteri Hivatal kapcsolódó szakosztályai a helyszíni bejárásaik során tapasztalt egyes üzemeltetési problémákat online közterület-üzemeltetési alkalmazáson keresztül jelzik az SZVÜ felé – azzal, hogy a prioritás tekintetében külön egyeztetnek a felek -, aki a feladatait ütemezetten végzi el. A keretszerződésen túl szükséges lehet eseti megrendelések kérésére, melyre az SZVÜ külön árajánlatot készít.
Az elszámolás során -egyégárak alapján- a havi elvégzett munkákról az SZVÜ teljesítés igazolást állít ki, melynek melléklete a kapcsolódó munkanaplók, fényképfelvételek, adatlapok ezeket a Hivatal munkatársai folyamatosan ellenőrzik és szükség szerint a hibás teljesítést jelzik az SZVÜ felé.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2024. évben közbeszerzési eljárást folytatott le az egyes városüzemeltetési feladatok ellátására, melynek eredményképpen az NHSZ Zounok Zrt. látja el az alábbi településüzemeltetési feladatokat 2024. november 1. napjától:
- Ár- és belvízvédelmi feladatok (csapadékvíz-elvezető rendszerek fenntartása; árvízvédelmi létesítmények fenntartása; árvízvédekezés; belvízvédelmi létesítmények üzemeltetése; belvízvédekezés)
- Közterület tisztítás (gépi erővel végzett nyári és téli úttisztítási és fenntartási (köztisztasági) munkák meghatározott útvonalakon és meghatározott gyakorisággal ütemterv szerint).
A vállalkozási szerződés alapján egyes feladatok elvégzése szerződés szerinti ütemezett feladat, míg egyes feladatok esetében írásos megrendelést küldünk a vállalkozónak. Az elszámolás során – egységárak alapján -a havi elvégzett munkákról a vállalkozó teljesítés igazolást állít ki, melynek melléklete a kapcsolódó munkanaplók, fényképfelvételek, adatlapok ezeket a Hivatal munkatársai folyamatosan ellenőrzik és szükség szerint a hibás teljesítést jelzik a vállalkozó felé.
V. Hivatal:
Az önkormányzati törvény alapján a Polgármesteri Hivatalt a polgármester irányítja. Szintén ezen törvény alapján a polgármester választja meg a közvetlen munkatársait, ennek keretében meghatározza a jegyző és az aljegyző személyét.
A kormánypárti képviselők módosították az SZMSZ-t, megszüntették az Igazgatóságokat, amelynek következtében megszűnt négy igazgató közszolgálati jogviszonya.
Új jegyző, új aljegyző és osztályvezetők érkeztek, a hivatalban jelenleg több olyan személy is van (és lesz), akiknek van jegyzői tapasztalata.
Létszám: 2025 szeptember 30-ig összesen 16 fő távozott a Hivatalból. Az ő álláshelyüket nem töltöttük fel. Összesen 5 fő ügyintéző volt, akik közös megegyezéssel távoztak. (A többi nyugdíjazás, határozott idejű szerződés lejárata és sajnálatos haláleset miatt távozott). Azonban helyettük sikerült szakmai alapon választani az új kollégákat és folyamatos az üres álláshelyek feltöltése, jelenleg 7 fő belépőnél tartunk.
VI. Feljelentés:
Hivatalba lépésemet követően hónapokig tartott, míg megismertem az önkormányzat és a hivatal valódi helyzetét, s ennek során jutottak el hozzám információk egyes vélelmezett szabálytalanságokkal kapcsolatban.
Ezek közül a Szigligeti Színház felújításának megvizsgálására volt lehetőségem, s ennek eredményeként 800 oldalas feljelentést tettem. A feljelentés alapján a NAV Észak-alföldi Bűnügyi Igazgatósága folytat vizsgálatot büntetőeljárás keretében, kapcsolatot tartanak kollégáimmal, a szükséges információkat átadjuk a nyomozóhatóság részére.
A feljelentésről, illetve az ahhoz kapcsolódó, azt megalapozó szakmai munkákról bővebb tájékoztatást egyelőre nem tudok adni, a képviselőknek és bizottsági tagoknak sem tettem lehetővé a kapcsolódó dokumentumok megismerését, mert nem szeretném veszélyeztetni a nyomozás eredményességét.
Mivel e kérdésben eltérő jogi tanácsokat kaptam, hivatalos levélben kerestem meg a miniszterelnökséget vezető minisztert, az igazságügyi miniszter, a legfőbb ügyészt és a NAV elnökét és jogi iránymutatást kértem tőlük. Várom a válaszukat.
VII. Nemzetközi kapcsolatok:
Szolnok városa több évtizedes testvérvárosi kapcsolatokkal rendelkezik. Ezek a kapcsolatok konkrét kulturális, gazdasági és oktatási programokban, közös rendezvényekben, tapasztalatcserékben és fejlesztési lehetőségekben nyilvánulnak meg.
Az elmúlt években több testvérvárosi kapcsolat is hanyagolva lett, ezért kihasználva azt, hogy újonnan megválasztott polgármester vagyok, felfrissítettem ezeket a kapcsolatokat.
A városvezetés fontos célkitűzése, hogy a meglévő partnervárosokkal közösen olyan együttműködéseket alakítson ki, amelyek elősegítik új gazdasági befektetők megjelenését Szolnokon. Ezért minden ilyen irányú látogatás, megbeszélés és kapcsolatépítés nemcsak a diplomáciai kapcsolatok szintjén fontos, hanem konkrét, kézzelfogható eredményeket is célul tűz ki Szolnok jövője érdekében.
Összességében ezek a találkozók hozzájárultak Szolnok nemzetközi kapcsolatrendszerének szélesítéséhez, a testvérvárosi együttműködések újbóli megerősítéséhez, valamint új gazdasági és városfejlesztési lehetőségek feltérképezéséhez.
2025-ben Nagybánya, Bielsko Biala és Reutlingen volt a fókuszban.
Budapesti diplomáciai látogatások során a japán, izraeli és a német nagykövettel folytatott megbeszélések új kapcsolatépítési lehetőségeket nyitottak meg.
VIII. Összefoglalás:
Nagyon hosszú, 18 éves egyszemélyi irányítás után lettem polgármester, egy monolitikus politikai-gazdasági hatalmi struktúrát örököltem, amiben érdemi változást a választás sem hozott, hiszen csak a polgármester személye változott, a testületet, bizottságokat, az önkormányzat cégeit és intézményeit továbbra is a Fidesz irányítja. A város működésében ezért csak nagyon lassan, szívós munkával lehet változásokat elérni.
A város gazdasági helyzete nem jó, a 2026. évi választások miatt a politikusok egy része nem a város érdekét, hanem a sajátját nézi, mindenáron meg akarja buktatni a regnáló polgármestert, vagy el akarja lehetetleníteni a munkáját.
Ez az ellenséges hangulat várhatóan a választásokig megmarad, ebben a politikai és jogi-gazdasági környezetben kell működtetni a várost, amiben igyekszem helytállni legjobb meggyőződésem és képességem szerint.
Ebben szükség van a lakosság támogatására, mert csak együtt lehet lassan, szívós munkával eredményeket elérni.
Közös eredményeink:
- Minden szolnoki családnak gyermekenként 20 ezer forint tanévkezdési támogatást adunk.
Szolnokon a rendkívüli tanévkezdési támogatás közgyűlési döntés értelmében elkezdődött. Ez 2025-ben gyermekenként 20 000 forint, ha a család havi jövedelme nem haladja meg a 70 000 forintot fejenként. Kisebb összegű támogatás is igényelhető a jövedelmi viszonyoktól függően.
Az igénylőlap beszerezhető a Polgármesteri Hivatalban, letölthető az info.szolnok.hu oldalról, és a Polgármesteri Hivatal Szociális Támogatások Osztályán személyesen vagy e-mailben is benyújtható.
- Nyugdíjasok támogatása - évente 20 ezer forint támogatást nyújtunk.
Nyugdíjasok támogatása közgyűlési döntés értelmében elkezdődött: idén már közel 100 fő nyújtotta be, de sokkal több fővel terveztünk, ezért most lesz egy újabb médiakampány.
Szolnokon a nyugdíjasok rendkívüli települési támogatásra pályázhatnak, melynek igénylési határideje 2025. november 15. A támogatás igénylőlapja letölthető az info.szolnok.hu weboldalról vagy beszerezhető a Polgármesteri Hivatalban. Az igénylés feltétele, hogy a kérelmező szolnoki lakos legyen, betöltse a 65. életévét, és öregségi nyugdíjban, rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesüljön.
- Minőségi lesz a gyermekétkeztetés, a szolnoki szolgáltatókkal egyeztetve.
Egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá vált a szolnoki gyermekétkeztetés. Korszerű, digitális kártyarendszert vezettünk be a középfokú oktatási intézmények és a kollégiumok menzáin. A tanulók 2025-től már plasztikkártyával vehetik igénybe az étkeztetést, ami nemcsak gyorsabb és egyszerűbb, hanem egyben azt is biztosítja, hogy csak azok étkezhessenek, akik a díjat ténylegesen befizették.
Az első plasztikkártya ingyenes, és február végéig minden érintett tanuló megkapta. 2025. március 1-jétől étkezni kizárólag az ebédlőkben elhelyezett kártyaolvasó használatával lehet. Az étkezési díjat a számla kiállításának hónapjában, legkésőbb 25-ig kell befizetni. Amennyiben ez elmarad, a rendszer jelzi és a jogosulatlan nem tudja igénybe venni az étkezést.
- A szolnoki tömegközlekedés racionalizálása
Többször egyeztettünk a volánnal, ÉKM-mel is. Volán tartozást örököltünk. Célunk, hogy a hivatalban legyen ilyen szakember.
- Városrendészetet helyzete
A belső munkálatok erre elkészültek, a koncepció megvan. Idő és pénz kérdése az, hogy a városrendészetet megalapítsuk. Ez előreláthatóan csak jövőre tud megvalósulni.
Összegző eredmények:
- elkerültük a csődöt,
- javítottunk a közbiztonság és a hajléktalanság kérdésén,
- megállapodást kötöttünk a rendőrséggel és támogatás fejében megnöveltük a járőrök létszámát,
- számos szakembert vetünk fel, új jegyző és aljegyző van, szemléletben is megújul a Hivatal,
- előmozdítottuk a tárgyalásokat a Swietelsky céggel a strand ügyében,
- folytatjuk az elindult fejlesztéseket és újakat készítünk elő,
- a rendkívüli tanévkezdési támogatás elindult,
- a nyugdíjasok rendkívüli települési támogatása elindult,
- egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá vált a szolnoki gyermekétkeztetés, korszerű, digitális kártyarendszert vezettünk be.


